Lesní jahody ze semen

Zbožňuji uzobávání malých lesních jahůdek, které rostou po okrajích cest. Jsou maličké, sice nenahradí klasické zahradní jahody, ale jejich chuť je výborná. A právě takové malé lesní jahůdky bych chtěla i do zahrady, nejlépe na osluněná místa pod drobné keříky rybízů a angreštů.

Jahodník lesní (Fragaria vesca) je roslina krásná snad v každém ročním období. Na jaře pěkně bíle kvete, v létě se na ní červenají dobré jahůdky a na podzim se barví do krásně červánkové barvy.


Zdroj obrázků: vlastní fotografie a http://www.flickr.com/.
Když jsem si o jahodníku zjišťovala více, dostala se ke mně informace, že jahodník vzchází ze semínek dost pomalu. Když jej budu set do hlíny přímo na místo, tak ho kvůli jeho pomalému růstu ostatní začnou pěkně utlačovat. Bývá lepší si prý předpěstovat sazeničky.

Semínka jahodníku jsem koupila od Planta naturalis a začala s mým prvním "předpěstováním". Koupila jsem takové ty rašelinové kalíšky a do nich jsem dala hlínu pro bylinky (tu s trochou písku, ať to mají jahodníky přirozenější), nasypala jsem semínka nahoru a každý den je rosím vodou z rozstřikovače a jsou schované po průhledným igelitem, aby se z nich neodpařovala tolik voda a nevyschly mi. No nic moc ekologický způsob. Zkouším to už tak měsíc a půl a jahodníky akorát vytáhly malinké lehce zubaté lístky. Na to, aby člověk poznal, že jde o jahodník, je potřeba skoro lupa. Ani jsem je nefotila. Jde jim to tedy pořádně pomalu, mám pocit, že se do zimy nemůžou stihnout vůbec rozrůst. Takže to možná budu zkoušet na jaře znovu.

Alespoň si příště místo neekologických a drahých rašelinových kalíšků pořídím jedny pěkné recyklované. Z ruliček toaletního papíru! Inspirovaly mě následující obrázky z Pinteres a krásně popsaný návod Sowing Seeds for Winter:
Ekologické pěstování sazeniček. (Zdroj obrázků: http://saidosdaconcha.blogspot.cz/ a http://www.houseofhumble.com/)
 A taky už nebudu sypat moc semínek do jednoho kalíšku, přehnala jsem to a vyklíčilo mi snad každé semínko a perou se o půdu pro kořínky. Kdyby se ale přecejen ještě se sazeničkami teď na podzim zadařilo a přežily, tak je na jaře vyfotím.





Štítky:

Sdílení:

4 komentářů

  1. Sadili ste potom priesady jahod na zahradu? Ako sa im darilo?

    OdpovědětVymazat
  2. Protože jsme neměli plot, tak jsme je nakonec dali sousedům. Ti je zasadili do čerstvě naveženého svahu, ale týden na to se jim svah při prudkém lijáku sesunul. Takže aktuálně nevím, jestli to sazeničky přežily, jak odtaje sníh, tak se půjdu podívat.

    Jinak teď od února předpěstovávám nové sazeničky, ty už půjdou v dubnu na naši zahradu, tak potom sem určitě napíšu, jak se jim daří. Experimentálně také na některá místa semínka jen tak v dubnu rozhodím a budu sledovat, jestli nakonec třeba zvládnou vyrůst i bez toho předpěstování.

    OdpovědětVymazat
  3. Tak jak to dopadlo s novou sadbou? Mě pro změnu neklici vůbec , chtěl sem stihnout leden ale bohužel :-/ snad když koupím jiné semena stihnu únor :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vždy mi dobře klíčí, rostlinky pěkně rostou, nicméně sazičky jsou potom velmi drobné a když je přesadím do zahrady, tak se nechtějí ujmout :-(

      Vymazat