O knize Ekozahrady od pana Jaroslava Svobody

Knihu "Kompletní návod k vytvoření EKOZAHRADY a rodového statku" jsem si přála pod stromeček. A také jsem ji tam měla. Chci se podělit o to, proč jsem si ji asi čtyřikrát dříve půjčovala od známých a z knihovny a proč mi stála za to, abych si ji koupila, i když již mám většinu plánu zahrady hotovou.

Nekupuji si knihy jen tak. Nemám doma ani žádnou knihovnu, jen mini poličku na knihy. Pokud nějaká kniha překročí práh našeho bytu, tak už to musí stát za to. Musím se do ní často vracet a musí mne bavit ji číst, nebo si jí jen tak listovat. A to tahle kniha splňuje do puntíku.



Je to opravdový návod se vším, co je k vytvoření jedlé, hezké, přátelské, přírodní a nenáročné zahrady potřeba. V knize autor vtipně a pěkně popisuje základní pravidla a přírodní principy. Když je pochopíte, sami budete schopni si dobře navrhnout zahradu.

V knize najdete: zónování pozemku, tvorba sluneční pasti, informace o ovocných stromech, vhodných opylovačích a starých odrůdách. Moje oblíbená část je ta s popisem různých vhodných rostlin, které můžete do zahrady sázet. Nevěřili byste, co všechno se dá jíst!  Dále jsou v knize informace o živých plotech, květnatých loukách i jedlém trávníku; také o polykulturním pěstování zeleniny (to musím časem zkusit!), bylinek, o sázení stromů a přípravě půdy, o mulčování i mykorhize. A také o přírodních jezírkách.

V knize jsou krásné fotografie i přehledná tabulka ovocných stromů.


Pro majitele obrovských pozemků nechybí ani návody na založení semenáčkových sadů, tvrdých sadů a pralesních zátiší či kořenové čistírny odpadních vod a  pěstování ryb v přírodním rybníku.

Ke knize se pořád vracím, listuji si jí a čtu si, co mne zaujme. Zahradu buduji postupně a návrh ještě různě ladím a upravuji. Když mi tam nějaká rostlinka neporoste, vždycky se budu vracet k této knížce a hledat náhradní rostlinku či se inspirovat nápady. A pro doplnění čtu texty na stránkách http://ekozahrady.com/ nebo si hledám rostliny zmíněné v knize na Google, abych viděla, jak vypadají.

A líbí se mi, že autor píše opravdu čtivě, je vtipný a trefný. Osobně nesouhlasím s jeho názory na veganství, vegetariánství a myslím si, že zpravokořeňování stromů a ekotoalety jsou v dnešní době poněkud sci-fi. Ale to vůbec nevadí, z knihy si odnáším spoustu užitečných rad a pro mne nepodstatnými kapitolami jen listuji. Zatím je to jedna z mála knih o přírodních zahradách na českém trhu, která stojí za koupi.

Sdílení:

0 komentářů