Čím sypat cestičky a chodníky v zahradě?

Pokud v zimě pravidelně nosíte bramborové slupky na kompost, chodíte shazovat sníh z jehličnanů a vůbec chodíte po chodníku či cestičce před dům, museli jste to již řešit. Občas, i v letošním nezvykle teplém lednu, prostě chodník či nášlapy namrzají, nebo se na nich dokonce objeví ledovka. Jako dítě jsem vždycky běžela co nejrychleji ven, abych si stihla na chodníku zaklouzat, než se objevil ve dveřích děda s kyblíkem štěrku a bylo po zábavě. Teď naopak postupně řeším otázku, čím jednou budu cestičky a chodníky vlastně sypat já, abych si nezlomila nohy.

(Zdroj obrázku: http://www.sxc.hu/)
Po pár letech života ve městě bych okamžitě sáhla po soli. Vždyť se ve městech snad solí všude. Ale chyba lávky, se solí bych si akorát pořádně zřídila zahradu. Pokud totiž k posypu chodníčků a cestiček používáte normální i tu posypovou sůl, riskujete, že vám výrazně poškodí kořeny stromů (slané prostředí snad snáší jedině tamaryšek). Sůl vám při tání také zasoluje půdu a špatně poroste nebo rovnou uschne jak trávník, tak květiny, které cestičky lemují. A dostává se i do spodních vod. Za solení cestiček vám nepoděkují ani zvířata, zvlášť psi trpí.

Chápu, že ve městech a na dálnicích se asi celkově bez soli nedokážou obejít, ale my na zahradách můžeme. A co tedy zbývá k posypu?
  • Písek – u posypu pískem se mi ale nelíbí, že je někdy natolik jemný, že stejně hrozí uklouznutí. Všude se hodně nanosí, předsíně ho jsou potom plné. Při tání a deštích potom dokáže pěkně zanášet kanalizaci. A když napadne sníh, je potřeba sypat znovu a pokud sníh i s pískem odhazujete na hromadu na trávník, zároveň si jej bohužel pískujete. To asi nebude ideální varianta pro mne.
  • Popel – opět je jemný, ne vždy pomůže a navíc se hodně roznáší a špiní obuv. Pokud se jedná o popel z uhlí, tak by vám zanesl zahradu těžkými kovy. Popel určitě nebude pro mne.
  • Piliny – u nich jsem nezjistila ani výrazn plus nebo mínus. I dědeček je občas používal, jestli se na nich opravdu neuklouzne, to už si nepamatuji. Každopádně by asi měly být lehké a zůstávat stále na povrchu i při odtávání. Výhodou je možnost je po zimě dát do kompostu.
  • Štěrk – to je pro mne opravdová klasika. Dědovi hrubý větší štěrk ani neodneslo tání do kanalizace a navíc působil, i když napadla slabá vrstvička sněhu. Jen když napadne hodně sněhu, musí si člověk dávat pozor na to, kam sníh odhazuje. Pokud totiž sněhovou hromadu i se štěrkem hází například na trávník, na jaře ten štěrk z trávníku už nedostane. Pokud ale štěrk udržíte na cestičkách a chodnících, po zimě smetete a uskladníte, máte nový posyp na další zimu – jak krásně udržitelný koncept.
  • Ekogrit – v ekologicky zaměřených článcích hodně zmiňují komerční ekologický posyp od firmy Liapor. Dokonce jej testují i některá města v parcích a v některých částech. Má se jednat o expandovaný jíl, který je lehký, takže při lehkém tání tolik nepropadává a nemusí se hned tak rychle dosypávat. A po zimě si jej buď smetete pro další použití, nebo jej tání spláchne do trávníku nebo do půdy, kde prý kypří půdu. No, nejsem si jistá, jak by pak takový trávník vypadal, přece jen nejde o látku, která se rozkládá. Ale uvažuji, že jej asi časem vyzkouším a zhodnotím, zda za to stojí.
Tak u mne to časem vypadá na klasický dědečkem prověřený štěrk a testování zmíněného Ekogritu. Tak či tak mne vždy na jaře potom bude čekat klasické zametání cestiček a chodníku, které jsem jako malá opravdu neměla ráda. Teď už na ně ale pohlížím trochu jinak. Zametání štěrku z cesty totiž znamená, že už se bude definitivně blížit jaro, zeleň a příjemné teploty.

A jak to máte s posypy cestiček vy? Co se vám osvědčilo a co vůbec? Napište mi do diskuse.

Více informací:
Čím v zimě sypat chodník a neublížit přírodě?
Čím (ne)sypat v zimě chodníky?
Čím nahradit posypovou sůl
Proč škodí sůl, kterou se v zimě sypou chodníky? 
V Litvínově ošetří letos v zimě ekologickým posypem více chodníků
Co v zimě sypat na chodník?
Čim posypat chodník a neublížit psům, přírodě a botám procházejících lidí?

Sdílení:

3 komentářů

  1. Koupila jsem domeček. Hledala jsem ,hledala několik měsíců. Jak zrenovovat a vybavit stoletý - "ekologický" domeček - nápadů je přehršel. Několik kop blogů. Jak zrenovovat a vybavit 5 a více let zarostlou, neudržovanou zahradu k domečku - skoro nic. Chci na půl ekologickou, na půl venkovskou. Takovou jakou měli děda s babičkou, ale zapasovanou do dnešních časů. Mám psi a někdy štěňata, chci králíka, 5 pipek. Pár kopců brambor, mrkvičku.... a byliny a něco na zob. Pár stromků tu je. A jsem na to sama. Chodím do práce + nějaké aktivity na víc. Chci mít zahradu i jako relax a pro vnoučata.... Narazila jsem na zahrady buď vyloženě ekologické, nebo na moderní. No prostě nějaký pořádný blog od kterého bych se odpíchla nikde. Až teď. Děkuji, děkuji. Pomalu nejím, nespím, a listuji,
    a koukám na Vaše odkazy. No, klobouk dolů. Dalo Vám to spoustu práce. Ve Vaší " Vysněné zahradě" mám celou knihovnu o zahradách a ještě víc. No prostě - jste úžasná. Možná špatně hledám, ale Váš blog je to to nejlepší na co jsem dosud narazila. Ještě jednou velký dík za Vaši snahu. prostě SUPER !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ja bych ještě doporučila projít antikvarity, nebo knihovnu a zkusit třeba Rok na naší zahradce (Lanska, Molzer, Kliková) četla jsem si v ní už jako mala u babičky, a teď jsem si ji taky pořídila.

      A co se týče posypu, tak nesypem - hrablo a koště to jistí ... no, a kdyby došlo na ledovici, tak písek - bo je pískoviště po ruce ;-)

      Vymazat
  2. Velmi Vám děkuji za krásný komentář a jsem moc ráda, že se Vám můj blog líbí. Ze srdce Vám přeji, aby se Vám podařilo si svoji vysněnou zahradu zrealizovat.

    OdpovědětVymazat